SANTÉ

Les 5 aliments très riches en zinc

5 aliments très riches en zinc

Zinc is one of the most important minerals that our body does not produce in large quantities, but we get our needs through food, and because of its multiple benefits for our skin as well as our health. general, we have decided to share with you in this article a list of foods rich in this mineral in addition to various reasons that will prompt you to make foods rich in zinc an integral part of your diet, so that you can benefit from what this trace element can offer you in terms of benefits and benefits.

An important point that must absolutely be emphasized is that zinc is involved in the activity of several enzymes , 200 of which are molecules necessary for chemical reactions and fighting against free radicals that cause oxidative stress .

Why should you eat foods rich in zinc?

From the outset, we would like to draw your attention to a very important fact, namely that a balanced diet rich in fresh, organic and varied foods, including vegetables and fruits, while avoiding processed foods, will meet your daily needs in zinc.

But if you do not adhere to a healthy lifestyle, it affects your health in one way or another, then we urge you to avoid eating habits that are not aligned with such a lifestyle, and which will only cause you diseases and disorders thereafter which have undesirable consequences on your state of health.

But if you are wondering what will motivate you to make foods high in zinc , here is a set of ingredients and reasons that will show you why this element is important.

One of the reasons that encourages the consumption of zinc is its ability to manufacture what are called prostaglandins, which are chemical compounds that play an important role in several functions performed by our bodily organs. , let us mention that it has anti-inflammatory ability as well as protect the body from damage from chronic inflammation.

When there is a specific infection in the body, zinc has the ability to produce and activate T cells.

And if you suffer from acne, psoriasis, or eczema, taking zinc in large quantities has an important and effective role in the fight against these diseases.

And in case you want to have shiny hair or maintain healthy skin and hair, this is also the most suitable choice.

Five foods rich in zinc

In order to benefit from the many benefits of this trace element, we can see that there is a variety of foods that contain it but with a content that differs from one food to another.

Here is a list of the 5 foods that are very rich in this mineral:

  • Oysters

These are foods rich in zinc, each 100 grams contains 21.3 mg of the nutritional value of this mineral, which allows you to meet your daily needs for this mineral.

oysters

  • Cooked veal liver

The food from animal sources has the highest zinc content: every 100 grams contains 9 mg of zinc.

Veal liver

  • Braised beef

En effet, la viande de bœuf est connue comme étant très riche en zinc avec une teneur de 10,5 grammes pour chaque 100 grammes.

Beef

  • Pain de seigle et de blé

Comme c’est le cas des céréales, le pain de seigle est aussi riche en cet oligo-élément avec une teneur d’environ 1 milligrammes pour chaque 100 g.

rye

  • Bœuf à pot-au-feu cuit

En ce qui concerne cet aliment, il est bien également riche en zinc comme c’est le cas des aliments à base de viande avec une teneur de 9,7 grammes pour chaque 100 grammes.

Les aliments riches en cet oligo-élément proviennent généralement de sources animales, cependant d’autres sources exisent tels que les céréales, comme le riz et le blé, qui sont des sources de ce minéral, pourtant il n’est pas recommandé de s’y limiter.

Comment puis-je savoir que j’ai une carence en zinc?

Pour pouvoir diagnostiquer que vous avez une carence en zinc, vous devriez surveiller l’apparition des symptômes suivants :

  • Se sentir très fatigué
  • Perte de cheveux
  • Déclin du système immunitaire
  • Perte d’appétit
  • Altération du sens du goût.

La carence en ce minéral s’aggrave, en particulier chez les enfants et les femmes enceintes, ce qui peut entraîner des malformations chez le fœtus et des problèmes de croissance et de développement des organes génitaux.

La posologie du zinc dépend de la cause et de la gravité de la carence. La dose recommandée pour les adultes est généralement comprise entre 8 et 11 mg de zinc.

Excès de zinc

Dans le cas où le zinc est consommé en excès, cela peut entraîner un affaiblissement du système immunitaire et une augmentation du risque de maladies cardiovasculaires avec le temps, vous pourriez bien également avoir de la fièvre ou avoir des maux de ventre et dans le pire des cas avoir une anémie.

Un point à signaler; c’est que le risque d’avoir ces complications reste très minime. Pour garder votre corps en bonne santé n’oubliez pas de ne pas dépasser les doses journalières recommandées de ce minéral pour éviter toute complication suite à l’excès, surtout si vous envisagez de prendre des compléments alimentaires riches en cet oligoélément.

Concernant le dosage que nous devrions avoir en ce minéral, il est essentiel de mentionner que cela dépend de plusieurs facteurs tels que l’âge et le sexe ainsi qu’aux conditions sanitaires de chaque personne de même pour le régime alimentaire suivi et les maladies desquelles elle souffre.

Quelle quantité de zinc devons-nous avoir par jour ?

Les hommes adultes ayant une faible teneur en phytates dans leur alimentation devraient consommer 9,4 mg/jour de zinc comme référence nutritionnelle. 

Et pour les hommes adultes qui consomment beaucoup de produits à grains entiers et de légumineuses ils devraient en consommer 14 mg/jour. 

Quant aux femmes adultes qui consomment de grandes quantités de produits à base de grains entiers et de légumineuses elles à leur tour devraient consommer 11 mg/jour de zinc.

Bien que le régime alimentaire des femmes adultes soit pauvre en acide phytique, elles devraient en consommer 7,5 mg/jour. 

Par rapport aux femmes enceintes,elles devraient commencer à consommer 9,1 à 12,6 mg/jour de zinc. 

Alors que les femmes qui allaitent devraient consommer 10,4 à 13,9 mg de zinc par jour.

Le besoin journalier en ce minéral est limité aux petites quantités afin de mieux profiter de ses bienfaits pour notre santé et assurer le bon fonctionnement de plusieurs organes.

As we have already explained above, zinc plays several roles thanks to the fact that it is an antioxidant which makes it possible to fight what is called the oxidative stress which appears because of the free roots.

After knowing why you should include foods high in zinc in your diet and how to tell if you have a deficiency or an excess of this mineral, we now invite you to share with us have you ever had any problems zinc deficiency health problems and how you could get rid of them.

Also, don’t forget to tell us which foods rich in zinc do you consume the most.